2009-06-17, 20:43
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Kör man i 160 km/h bromsar man tidigare än 1 km innan målpunkten...dels för att få en behaglig inbromsning och dels för att annars glider man förbi signalen. Man hinner inte stanna helt enkelt, eller ja...bromsar man hårt hinner man stanna, men det ska ju gärna vara bekvämt för resenärerna också.
På en B-bana, tex. Stockholm-Göteborg, är det trappsignalering som gäller...dvs att man tar ner hastigheterna i flera steg, för att hålla 130 km/h vid signalen som visar "kör 80, vänta stopp", just för att säkerhetsställa att man kan stanna vid nästa signal. Kör man då i 200 km/h som X2000 gör, då blir det att först gå ner från 200 till 130, och därefter helt ner till noll, innan man står stilla.
Mellan Katrineholm och Malmö är det C-bana, och då funkar det på ett helt annat sätt...där går man från 200 till stopp direkt, för signalsystemet är uppbyggt på det viset. Sedan har man en viss hjälp av ATC vid vissa tillfällen också, den piper till när det börjar bli läge att bromsa....men personligen bromsar jag redan innan den hojtar till, för att få det mjukt och fint.
|
På C-banor används genomsignalering istället för trappstegssignalering. Om man tex har block sträckor på 1500 m och stopp visas i näst nästa signal (3000 m bort) får lokdatorn besked via ATC att det är stopp om 3000 m. ATC datorn räknar då ut en bromskurva för att övervaka inbromsningen till stopp. Jag har för mig att föraren fåt upp bekedet 0P i huvudindikatorn. När nästa signalbalisgrupp passeras uppdateras ATC beskedet och bromskurvan räknas om om nya förutsättningar gäller.
/Magnus
|
|
|